Tips för att bygga muskler

training-603981_640Att bygga muskler är för en del ett mål med träningen. Men hur gör man egentligen detta på allra bästa sätt? Här har vi samlat några handfasta tips som an vara bra att ha med sig i träningen när du vill bygga muskler. Självklart kan dessa anpassas efter dina personliga mål och fysiska förutsättningar.

Rätt antal repetitioner
Man kan kanske tro att ju fler repetitioner, desto större muskler. Men sanningen är att du inte ska överdriva antalet repetitioner, utan få till ett lagom antal som sedan delas upp i ett antal sets. 3-5 sets per övning där ungefär 8-12 repetitioner ingår i vardera brukar vara en bra mängd. Dock är det bra om du vid vissa träningstillfällen ökar eller minskar mängden, för att inte kroppen ska utsättas för exakt samma träning hela tiden. Detta gör att kroppen chockas vilket faktiskt främjar tillväxten.

Träna tungt
Att välja vikt kan för en nybörjare vara svårt, då man gärna tar en vikt som är lite lättare och som man känner att man klarar av många repetitioner med. Dock är rekommendationen att träna så tungt som du känner att du klarar av. De sista repetitionerna ska kräva den absolut sista energin du har. Se även till att hålla en bra hållning när du tränar, detta gör att du orkar hålla på längre.

Du blir vad du äter
När du bygger muskler behöver kroppen mycket energi för att klara av detta. Viktiga byggstenar i din kost bör vara bra kolhydrater, nyttiga fetter och mycket energi. Eftersom musklerna är uppbyggda av protein så är även detta en viktig del i din kost – det är detta som gör att dina muskler växer. En bra mängd brukar vara 1-2 gram protein per kilo kroppsvikt. Väger du 75 kilo bör du alltså få i dig 75-150 gram protein per dag.

Glöm inte att vila!
Denna punkt glömmer ganska många när de är inne i perioder av hårt tränande. Det är när kroppen återhämtar sig efter träningen som den faktiskt växer och därför är det viktigt med rätt mängd återhämtning. Se till att få ordentligt med sömn, samt att du då och då också låter dig ta en dag utan träning. Detta må kännas som en förlust i muskelbyggandet, men är i längden en stor vinst.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *