Hur du kan variera dina armhävningar

Det finns en mängd klassiska träningsövningar som återkommande finns med i olika träningspass. Ett utmärkt exempel på dessa är armhävningar, en klassiker som såväl älskas som hatas. Övningen är utmärkt för att stärka musklerna i dina armar, men även dina muskler i bröstet, samt den fulla stabiliteten i kroppen.

Men att enbart köra klassiska armhävningar kan i längden bli monotont och tråkigt. Se därför till att variera övningen på olika sätt och i listan nedan har vi sammanställt några olika exempel på hur man kan göra detta.

  • En variant är att göra övningen mot en bänk eller liknande. Du har då händerna på bänken och ställer dig sedan med tårna i marken. Sikta sedan med bröstet mot bänken varje gång du sänker ner kroppen.
  • Ytterligare ett alternativ är att hålla kroppen statisk vid varje övning. När du sänker ner kroppen, prova att hålla kvar i tre-fyra sekunder. Det kan kännas tungt, men ger en hel del resultat.
  • För den som vill få till en enklare variant på armhävningar finns det även exempel på detta. En vanlig sådan är att man står med knäna i golvet istället för fötterna. Dock gäller det då att man försöker hålla lår och överkropp i en jämn linje för att få ut någonting utav träningen. Att enbart stå på knäna och ha höften i 90 graders vinkel ger ingen större tyngd till kroppen.
  • Olika bredd mellan armarna kan öka/minska tyngden i övningen, samt vilka muskler som aktiveras. Armarna tätt ihop tränar baksidan utav överarmarna medans händerna långt isär främst tränar bröstmusklerna.
  • Du kan även kombinera armhävningar med andra liknande övningar såsom plankan för att få till variation. Till exempel kan du stå i plankan och kliva upp och ner på händerna.

Utöver varianter finns det ett par olika punkter som man bör tänka på för att få till den perfekta armhävningen. Här kommer en liten lista som du kan följa för att få till den perfekta hållningen och på så sätt få ut maximalt utav din träning.

  • Håll ryggen rak
  • Sänk axlarna
  • Håll nacken rak
  • Spänn magen
  • Undvik att puta med rumpan

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *